گردشگری موضوعی چیست؟

نویسنده:تاریخ:دسته‌بندی:
مجله گردشگری
تعداد دیدگاه‌ها:
0
گردشگری موضوعی

گردشگری موضوعی؛ مزایا و چالش های آن

گردشگری موضوعی چیست؟

گردشگری موضوعی یا گردشگری موضوع محور به معنای سفرهایی است که بر اساس یک موضوع خاص یا فعالیت خاصی انجام می‌شود. این نوع گردشگری ممکن است شامل انواع سفرهای فرهنگی یا طبیعت‌گردی باشد. گردشگری غذا، گردشگری موسیقی، گردشگری ادبی، گردشگری ادیان، گردشگری نجوم، پرنده نگری، گردشگری فسیل، گردشگری آموزشی و یا هر موضوع دیگری باشد که به آن علاقه‌مندید. انتخاب موضوع خاص، تجربه‌ای عمیق‌تر و متفاوت‌تر را برای گردشگران فراهم می‌کند.

در سال­ های اخیر توسعه گردشگری موجب رشد گردشگری انبوه و پیامدهای حاصل از آن شده. گردشگری انبوه، تمام مخاطبان را به دید یکسان می‌نگرد و یک نسخه واحد از بسته­ های سفر برای همه افراد فارغ از سن، جنسیت، سطح تحصیلات، سلیقه، دغدغه و سطح اجتماعی مطرح می­ نماید، بدیهی است که پیامدهای منفی توسعه گردشگری در چنین حالتی بر مزایای آن پیشی خواهد گرفت، چرا که ناهنجاری­ های فرهنگی-اجتماعی و آسیب­ های زیست محیطی به مراتب بیشتر از منافع ناچیز اقتصادی بروز می­ نماید.

سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، یکی از راهبردهای توسعه پایدار و جایگزینی مناسب جهت گردشگری انبوه را، به ویژه در مقاصد گردشگرپذیر، طراحی بسته های سفر تخصصی بر مبنای «سفر موضوعی» عنوان نموده که مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان قرارگرفته است.

 

مزایای گردشگری موضوعی:

گردشگری موضوعی دارای مزایای زیادی است که می‌تواند تجربه‌ گردشگری موضوعی را بسیار جذاب و لذت بخش کند. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره خواهیم کرد:

  • تجربه عمیق‌تر: این نوع گردشگری امکان بررسی و آشنایی عمیق‌تر با موضوعات خاص را می‌دهد. شما می‌توانید از نزدیک با فرهنگ، هنر یا فعالیت مورد علاقه خود آشنا شوید و درک کاملی از یک سفر تجربه محور را کشف نمایید.
  • تجربه‌ی منحصر به فرد: این نوع گردشگری به شما اجازه می‌دهد تا تجربیات منحصر به فرد و خاصی را تجربه کنید که ممکن است در گردشگری عمومی یا انبوه دست‌نیافتنی باشد.
  • اشتیاق بیشتر: زمانی که شما به یک موضوع خاص علاقه‌مند هستید، احتمالاً اشتیاق و انگیزه بیشتری برای کاوش و بررسی آن دارید که تجربه سفرتان را به چیزی بیشتر از یک سفر معمولی تبدیل می‌کند.
  • افزایش دانش و آگاهی: با شرکت در تجربه سفرهای موضوعی، می‌توانید دانش و آگاهی خود را درباره‌ آن موضوع و فرهنگ‌های مرتبط گسترش دهید.
  • ارتباطات و آشنایی با افراد با اشتراک‌گذاری علاقه‌مندی‌های مشترک: این نوع گردشگری امکان برقراری ارتباط با افرادی که علاقه‌مند به موضوعات یکسان هستند را فراهم می‌کند و می‌تواند ارتباطات جدید و مفیدی به وجود آورد.

 

چالش های گردشگری موضوعی:

گردشگری موضوعی نیز همانند سایر انواع گردشگری، ممکن است با چالش‌های خود روبه‌رو شود. این چالش‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • عدم وجود زیرساخت مناسب: زیرساخت مناسب به ویژه در سطح فرهنگی برای اجرای گردشگری موضوعی در اکثر نقاط کشور وجود ندارد. به طور نمونه بسیاری از غذاهای محلی یک منطقه در رستوران یا سفره خانه های عمومی ارائه نمی گردد و حتی بعضا برخی از غذاها فراموش شده یا رو به فراموشی است.
  • محدودیت‌های زمانی: برنامه‌ریزی مسیرها و فعالیت‌های موضوعی ممکن است به دلیل پراکنش جغرافیایی و یا دلایل دیگر زمان‌بر باشد و نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت مناسب زمان است.
  • دسترسی به منابع: بعضی از گردشگری‌های موضوعی نیازمند دسترسی به منابع یا تجهیزات خاص هستند که ممکن است برای گردشگران چالش‌برانگیز باشد.
  • محدودیت‌های مالی: تجربه برخی از آیتم های گردشگری موضوعی نسبت به سایر سفرهای معمولی ممکن است هزینه‌بر باشد، مانند تست انواع مزه ها در سفرهای گردشگری خوراک یا بازدید از مکان های متفاوت که ممکن است جهت بازدید نیاز به مجوزهای خاص داشته باشد و بازدید عموم نداشته باشد، این موارد نمونه هایی از افزایش هزینه های سفر است که گاهی تور اپراتور یا گردشگر را با محدودیت های مالی مواجه می سازد.
  • موانع فرهنگی: برخی از تجربیات موضوعی ممکن است نیازمند آشنایی با مفاهیم و فرهنگ محلی باشد که برای گردشگران خارجی چالش‌برانگیز است. در چنین مواقعی حضور توراپراتور یا راهنما در برنامه و ایراد توضیحات جهت درک بهتر و تعارض کمتر با فرهنگ جامعه مقصد ضروری است.
  • هماهنگی و مجوزها: برخی تجربیات موضوعی ممکن است نیازمند مجوزها یا هماهنگی خاص باشد که برای گردشگران چالش‌برانگیز باشد و حضور توراپراتور را ضروری می نماید. مانند آشنایی با نحوه ساخت آلات موسیقی محلی یا شرکت در یک رویداد موسیقی خاص در مقصد که یکی از پارامترهای گردشگری موسیقی در سفر است.

 

با این وجود، این چالش‌ها می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق، اطلاعات کافی و استفاده از منابع مناسب، کاهش یابند و تجربه گردشگری موضوعی را لذت بخش کنند. کارشناسان پارس ویستا جهت برنامه ریزی و اجرای سفرهای موضوعی در سراسر کشور آماده ارائه خدمات به گردشگران علاقمند هستند. جهت برنامه ریزی سفر شخصی یا گروهی خود می توانید با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید