گردشگری موضوعی

نویسنده:تاریخ:دسته‌بندی:
مجله گردشگری
تعداد دیدگاه‌ها:
0

گردشگری موضوعی

توسعه صنعت گردشگری، یکی از اولین گزینه های مدیران و برنامه ریزان محلی، منطقه ای و ملی در تمام نقاط دنیا است که برای گسترش آن، تلاش و برنامه ریزی می نمایند. چه در نقاط توسعه یافته که بعضا پتانسیل های بکر و نامکشوف نادیده گرفته می شود و چه در نقاط کمتر توسعه یافته، به دلیل ناشناخته بودن پتانسیل ها و کمبود منابع مالی، الزام به بهره گیری از نوعی خاصی از گردشگری که با کمک منابع موجود توسعه را رقم بزند؛ وجود دارد.

این نوع خاص که تحت عنوان گردشگری موضوعی نام دارد بیش از دو دهه است که مورد توجه فعالان حوزه گردشگری قرار گرفته است. در این نوع گردشگری بر جاذبه های فرهنگی ، مذهبی و آیینی و حتی مظاهر خاص تمدنی تاکید شده و تلاش می گردد با افزایش جذابیت های پیرامونی موضوع مقصد گردشگری، طیف وسیعی از هواداران موضوع مورد نظر که همانا گردشگران تخصصی هستند به منطقه یا ناحیه مورد نظر رهنمون گردند.

از جمله انواع گردشگری موضوعی می توان به گردشگری با محوریت خوراک، پوشاک، موسیقی، جنگ و ادبیات اشاره کرد. نکته جالب توجه آنجاست که هر یک از این موضوعات در نواحی خاصی بیشتر جلوه می کند و تاثیر عمیق فرهنگی و تمدنی دارند که اگر این ظرفیت در یک ناحبه شناسایی و در ادامه به شکل فراگیری معرفی شود نه تنها به رونق منطقه مورد نظر می افزاید بلکه به محتوای مورد نظر هم عمق بخشیده و اقبال عمومی را به آن موضوع را افزایش می دهد.

نکته بسیار مهم آنجاست که باید سعی شود با علاقمندان موضوعی که در ناحیه هدف گردشگری مطرح است ارتباط برقرار کرد. ویژگی های مورد نظر ناحیه را تبیین و سپس توجه آنها جلب نمود و آن ها را به منطقه جذب کرد بدین ترتیب می توان بشکل فراینده ایی رونق اقتصادی ایجاد کرد.

از آنجایی که گردشگری مجموعه‌ای چندوجهی با وجه قالب اقتصاد و فرهنگ است و ارتباط مستقیم گردشگری با درآمد و اشتغال و از سوی دیگر توجه به مواریث فرهنگی و تاریخی، رسالت گردشگری است ابزار گردشگری موضوعی بسیار کارامد و جذاب است.

شرکت نوین گردان پارس ویستا بعنوان معدود گروه های مشرف بر مزایای گردشگری موضوعی و متخصص در تبیین مزیت های موضوعی گردشگری در مناطق مختلف ایران می کوشد تا ضمن پاسداشت فرهنگ و تمدن ایرانی، شیفتگان گردشگری در موضوعات تخصصی را نیز با خود همراه ساخته تا از این رهگذر فرصت رشد اقتصادی و فرهنگی و تبلیغی مناطق هدف گردشکری موضوعی را فرهم آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید