اکوسیستم گردشگری
اکوسیستم: لغتی است که از دو کلمه (اکو) و (سیستم) تشکیل شده و از یک صفت و یک اسم ساخته شده است. اکو (ایکوس) به معنای مسکن، خانه، محل زندگی و سیستم به معنای نظام است، پس در لغت می توان اکوسیستم را نظام محل زندگی (اعم از جاندار و بی جان) نامید.
اکوسیستم یک نظام اکولوژیک است و به منزله یک واحد اساسی در اکولوژی به شمار می رود، در قالب عبارات گوناگون تعریف شده است. اکوسیستم مجموعه جان دار و غیر جان دار محیط در یک ناحیه معین است که در چرخه ای، به ساختن و مبادله مواد غذایی و انرژی مشغول هستند، به عبارت دیگر در هر ناحیه ای از طبیعت که موجودات زنده و عوامل غیر جاندار محیط در حال تعادل و تاثیر متقابل بر روی یکدیگر بوده و به مبادله مواد بین یکدیگر مشغولند، یک نظام اکولوژیک یعنی اکوسیستم وجود دارد.
اکو سیستم گردشگری به مجموعه عوامل موثر و مرتبط بر صنعت گردشگری گفته میشود. مدیریت بر اکوسیستم گردشگری دنیا نیاز به تفکر استراتژیک همراه با خلاقیت و نوآوری دارد. فضای شکننده و آسیب پذیر فعلی حاکم بر کسب و کارهای گردشگری نشان داد که اکوسیستم فعلی گردشگری نیاز به بازنگری جدی دارد. در واقع در دنیایی که هر روز تغییرات بزرگ در حال انجام هست روشهای سنتی برنامه ریزی در حال منسوخ شدن است.
در پدیده بزرگ گردشگری هیچ شخصی عقل کل و مرجعیت کامل را ندارد و با درکنار هم بودن همه مولفه های توسعه دهنده صنعت چگردشگری در قالب اندیشکده های پویا می توانیم به شیوهای بهتر برای اندیشیدن و عمل کردن گروهی دست یابیم. همه اجزاء و عناصر توسعه دهنده این اکوسیستم نیاز به آموزش دارند باید منابع خود را بهتر ببینیم و ارزیابی کنیم و بتوانیم از فرصتهایی که در محیطمان در شرایط بحران ایجاد می شود بیشترین بهره را ببریم.
گردشگری در طول یک دهه آینده، مدلهای کسب و کار خود را بر اساس میزان مؤثر بودن این مدلها در اکوسیستمهای نوظهور گردشگری که گستره ای متنوع از کسب و کارهای صنایع مختلف تشکیل شدهاند، تعریف کند.
اکوسیستم گردشگری از طریق تعامل بین بازیگران این پدیده بزرگ به صورت پویا تکامل پیدا میکند و بسته به شرایط گردشگری مقاصد مختلف و نیاز محیطی، در هر بستری در زمانهای مختلف گونهای از اکوسیستمها شکل میگیرند.
کسب و کارهای گردشگری در شرایط خلا رشد نمیکنند بلکه آنها باید منابع را از همه طبقهها، طرحهای سرمایهای، عرضه کنندگان کالا و خدمات و مشتریان در قالب زنجیره تامین به منظور خلق شبکههای رقابتی همکارانه، جذب کنند و ما بیشتر از مهارت برای اشخاص باید ذهن های منعطف برای تطبیق با شرایط و کسب بهره وری لازم را داشته باشیم و این مستلزم تغییر در رویکرد آموزش است.
آینده گردشگری علیرغم شیوع جهانی کرونا، آینده ای پرشتاب تر با شکل گیری کسب و کارهای نو و تاثیر عمیق تر و بیشتر بر اقتصاد و مدیریت افکار عمومی جهانی بعنوان قدرت نرم خواهد بود.